משרד הכלכלה מודיע: בקרוב יוסרו כל חסמי הייבוא

צבי טסלר No Comments on משרד הכלכלה מודיע: בקרוב יוסרו כל חסמי הייבוא

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, חושף כי הוא מקדם במלוא הכח, את הסרת כל החסמים ביבוא לישראל ופתיחה רחבה ליבוא בכל התחומים, תוך התאמה מלאה לנהוג בעולם ובשווקים באירופה, באמצעות חקיקה ושינויי רגולציה נדרשים, כבר בשבועות הקרובים

ניר ברקת צילום: פלאש90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שנה לרפורמה ביבוא של משרד הכלכלה והתעשייה: עלייה של 90% בייבוא המוצרים בקבוצות הייבוא המקלות. ירידה של 70% בבדיקות מוצרים
חסכון של עד 12% בעלויות הייבוא ליבואנים בגוון מוצרים. מסלול "רשתות זרות" ו"מסלול אלפא" יצאו החודש לדרך ומאפשרים הקלות נוספות ליבואנים.

כעת משרד הכלכלה מודיע על פתיחת השלב הבא ברפורמה: שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מקדם במלוא הכח, את הסרת כל החסמים ביבוא לישראל ופתיחה רחבה ליבוא בכל התחומים, תוך התאמה מלאה לנהוג בעולם ובשווקים באירופה, באמצעות חקיקה ושינויי רגולציה נדרשים, כבר בשבועות הקרובים. "הצלחת השלב הראשון של הרפורמה היתה חשובה בכדי להתקדם לשלב הבא, אשר ישלים את המלאכה על בסיס העקרון: מה שטוב לאירופה ולעולם כולו, טוב לישראל"

ב-1 ביוני 2022 השיק משרד הכלכלה והתעשייה את השלב הראשון ברפורמה ביבוא – הרפורמה בתקינה – אשר שנועדה להקל באופן משמעותי על בדיקות התקינה של אלפי מוצרים המיובאים לישראל, על עלויות היבואנים בבדיקות, עיכובי משלוחים, אכסון ועוד, ולפתוח את השווקים לתחרות בין יבואנים, במגוון מוצרים ומחירים ולהביא, בסוף התהליך, להוזלת מחירי המוצרים גם לצרכנים.

הרפורמה כללה שני מסלולים: יבוא על פי התקינה הישראלית, שעבר שדרוג והקלות דרמטיות אשר באו לידי ביטוי בהסרת הדרישה בבדיקות מעבדה בכניסה לישראל לכ-80% מהיבוא על בסיס תקינה ישראלית, ומסלול בינלאומי באמצעותו ניתן לייבא לישראל 85% מהתקנים, המונים עשרות אלפי מוצרים, על בסיס הצהרה להתאמה לתקינה בינלאומית.

בין המוצרים עליה חלה הרפורמה: עגלות, מיטות וכיסאות תינוק, מחליק שיער, אופנים, כלים קרמיים, משקפי שמש וראיה, נורות, אריחים, מוצרי אלקטרוניקה, גופי תאורה, צעצועים לילדים מעל גיל 3, נדנדות, מוצרי פנאי וספורט, מוצרים לבית ועוד.

שנה מהשקת הרפורמה, כבר ניכרות תוצאותיה החיוביות. לפי נתוני הממונה על התקינה, איגור דוסקלוביץ, במהלך השנה עלה בכ-90% מספר המוצרים שמיובאים ארצה בהליך מקל (הצהרה בלבד, או הצהרה ואישור דגם) – מ-160,800 שורות (דגם) ל- 301,000 שורות. במקביל, הביאה הרפורמה לצניחה של כ-70% בבדיקות המשלוח היקרות והארוכות שזמן קבלת האישור בהן רב.

על פי בדיקת הממונה על חוקיות היבוא, אנואר חילף, כבר בתקופה זו הביאה הרפורמה לחסכון בהליך היבוא בענפים מסוימים, כתוצאה ממעבר המוצרים לקבוצות מקלות, למשל: 12% על כסאות גבוהים לילדים, 10% על כלי אוכל מזכוכית, 8% על מיטות תינוק, ו-6% על מקררים. גורמי המקצוע במשרד מקיימים שיחות התייעצות שוטפות וקבועות עם מדגם מייצג של יבואנים, על מנת למצות את פוטנציאל החיסכון וההתייעלות הטמונים ברפורמה, תוך התגברות על אתגרים טכניים ובירוקרטיים.

באפריל השנה השיק המשרד פיילוט חדש, במסגרתו ניתנו הקלות נוספות לקידום התחרות ולמאבק ביוקר המחיה באמצעות מסלול עידוד כניסת רשתות זרות חדשות לשוק הקמעונאות בישראל. על פי המתווה, ניתנות הקלות ביבוא עבור המוצרים המחויבים בתקן והנמכרים על ידי רשתות בין-לאומיות הפועלות במדינות מפותחות, עם שווקים משמעותיים בין-לאומיים. המדובר במגוון מוצרים, בהם צעצועים לילדים, חומרי ניקוי, כלי אוכל, ועוד.

נוהל נוסף אשר נועד להקל על יבואנים וקמעונאים, "מסלול אלפא" יצא גם הוא לדרך לאחרונה, והוא מאפשר הקלה משמעותית בשחרור טובין, המגיע במשלוחים תכופים, באופן נטול בירוקרטיה ומהיר.

במסגרת הרפורמה, הגביר המשרד משמעותית את הפיקוח על המוצרים המיובאים במסלולי הצהרות, הן בשלב טרם הכניסה לארץ, והן בשווקים. המערכת הממוחשבת, מבוססת טכנולוגיות מתקדמות, המעבדות מידע מודיעיני מורכב ומקיף, מיועדת לסייע, בשלב טרום כניסת המוצרים לארץ, באיתור משלוחים חשודים והיבואנים האחראיים להם, והיא כוללת, לראשונה, מנגנון מחשוב חכם להערכת סיכונים, אשר הגדיל בצורה משמעותית את האפקטיביות של פעולות האכיפה.

החל מתחילת הרפורמה ביצעה המערכת למעלה מ-4,000 בקרות על משלוחים מיובאים, כאשר 1/3 מהן בקרות בנושא התאמה לתקן והיתר בקרות בנושא תיקי המוצר.

בנוסף, עם מעבר הפיקוח לשווקים, השלים המשרד את הקמתו של מערך קפדני, הכולל גיוסם של עובדים חדשים, שהצטרפו לכח האדם הקיים. במהלך השנה נערכו למעלה מ-2,500 ביקורות ממוקדמות, מבוססות מידע ומודיעין בבתי עסק.



0 תגובות